Vastustuskyky- onko sitä kaikilla?

Vastustuskyky suojaa meitä tartuntataudeilta.

Se on meidän suojamuuri.

Luonto on kehittänyt meille puolustusmekanismin, joka torjuu ympäristöstä tunkeutuvia taudinaiheuttajia. Ikääntymisen myötä puolustusjärjestelmämme heikkenee. Monipuolinen ruoka, riittävä lepo ja liikunta vahvistavat vastustuskykyä ja edistävät terveyttä.

Luonto on täynnä parantavia voimia vastustuskyvyn vahvistamiseksi. Vahva immuunijärjestelmä ei ole sattuman tulos, vaan siihen voi itsekin vaikuttaa. Ennen vanhaan ihmiset käyttivät paljon luonnon antimia ravintona. Kotimaiset vihannekset ja marjat sisältävät paljon polyfenolisia yhdisteitä, jotka kohottavat kehon puolustusvastetta.

Elintärkeän C- vitamiinin hyvä lähde on esim. tyrni, kaalikasvit, sitrushedelmät ja hapatetut kasvikset. Ihmiset eivät välitettävästi kykenee tuottamaan itse tarvitsemaansa C- vitamiinia sen vuoksi sitä täytyy saada ravinnosta. Antioksidanteilla, kuten vitamiineilla (C, A, D, E, K2) ja niiden kanssa toimivilla hivenaineilla (sinkki, magnesium, seleeni, jodi) on tärkeä merkitys meidän terveyden ylläpitämisessä. D- vitamiini vaikuttaa ratkaisevalla tavalla terveyteen, hormonien muodostumiseen ja se myös ehkäisee luukatoa. Tuotamme itse D- vitamiinia ihollamme kun otamme aurinkoa kesäaikaan keskipäivällä. D- vitamiini varastoituu rasvakudoksiin ja on käyttövalmiina pimeinä aikoina.

Täytyy myös muistaa kehon nesteytys. Riittävä nesteytys (8 lasillista nestettä päivässä) mahdollista tarpeellisten vitamiinien ja mineraalien imeytymisen kehoon ja kuona-aineiden sekä myrkkyjen huuhtoutumiseen kehosta pois (kehon puhdistus).

Myös suoliston hyvät bakteerit suojaavat meitä. Ihmisen suolistossa majailee 500–1 000 eri bakteerilajia. Ne vaikuttavat ravintoaineiden pilkkoutumiseen, imeytymiseen ja vahvistavat elimistön vastustuskykyä. Täysjyväviljatuotteiden, kasvisten, hedelmien, marjojen, sienten ja pähkinöiden käyttö edistää suolistobakteereiden hyviä vaikutuksia kehoon. Runsas lihansyönti ja sokerin käyttö muuttavat suoliston mikrobikantaa huonompaan suuntaan.

Erittäin tärkeässä roolissa vastustuskyvyn vahvistamisessa ovat maitohappobakteerit. Hyvä bakteeritasapaino suolistossa on olennaisen tärkeä sisäelinten ja ihon toiminnalle. Myös suoliston säännöllinen toiminta vaikuttaa suuresti vastustuskykyyn koska suolistoon jumiutuneet aineenvaihduntajäämät aiheuttavat usein tulehduksia, myrkytyksiä ja ihoärsytyksiä. Hapanleipä, hapankaali ja viili huolehtivat hyvin suoliston bakteerifloorasta. Immuniteettia siis kannattaa vahvistaa, sillä se on paras terveysteoista, mikäli haluat pysyä hyväkuntoisena ja terveenä.